Nasional

MRT Circle Line penuhi keperluan kawasan kaya dan miskin

PETALING JAYA: Projek Laluan Bulatan Mass Rapid Transit 3 (MRT3) tidak boleh memintas lokasi tertentu, termasuk kawasan yang dianggap sebagai kawasan mewah, seperti Mont Kiara, kerana ia penting dalam meningkatkan ketersambungan keseluruhan di Kuala Lumpur, kata ketua eksekutif MRT Corp Zarif Hashim.

“Kami perlu merentasi kawasan seperti Mont Kiara kerana pada penghujung hari, laluan MRT3 adalah bulatan,” katanya dalam temu bual eksklusif, sambil menambah adalah penting untuk penjajaran optimum diperolehi.

“Kita perlu dapat menghubungkan komuniti yang kurang mendapat perkhidmatan di Segambut Dalam dan Taman Sri Sinar dengan seluruh talian. Memandangkan Mont Kiara berada di sepanjang jalan, kami tidak boleh melangkaunya.”

Beberapa pengguna media sosial mengadu bahawa cadangan jajaran Laluan Bulatan MRT3 memberi perkhidmatan kepada kawasan mewah yang penduduknya tidak mungkin menggunakan pengangkutan awam.

Zarif berkata MRT Corp memutuskan lebih baik mempunyai stesen di Mont Kiara, daripada tidak berhenti, supaya mereka yang tinggal dan bekerja di sana juga mendapat perkhidmatan pengangkutan yang terbaik.


Katanya, terdapat pekerja yang terpaksa berulang-alik ke Mont Kiara untuk ke pelbagai kedai makan dan kedai servis di sana. Dengan kesesakan jalan yang kerap menghala ke kawasan itu, stesen MRT diperlukan untuk memudahkan pergerakan penduduk dan pekerja.

Zarif berkata Laluan Bulatan MRT3 juga direka bentuk untuk meliputi banyak kawasan pada masa ini yang tidak mendapat perkhidmatan atau kurang perkhidmatan oleh rangkaian rel bandar sedia ada di Kuala Lumpur.

Kawasan ini termasuk Segambut Dalam, Taman Sri Sinar, Setapak, Pandan, Pantai Permai dan Jalan Klang Lama.

Beliau berkata stesen yang dicadangkan untuk MRT3 juga boleh memberi perkhidmatan perluasan rangkaian transit Lembah Klang pada masa hadapan melalui laluan pacu ke lebih banyak kawasan yang kurang mendapat perkhidmatan.

Zarif berkata projek MRT3 akan menjalani pemeriksaan awam pada Julai.

MRT3, jajaran bulat sepanjang 50.8km meliputi perimeter Kuala Lumpur, dijangka beroperasi sepenuhnya menjelang 2030, dengan fasa pertama ditetapkan untuk memulakan operasi pada 2028.

Projek itu akan terdiri daripada 40.1km landasan bertingkat dan 10.7km terowong bawah tanah dengan 31 stesen, 10 daripadanya akan menjadi stesen pertukaran dengan laluan rel sedia ada di Lembah Klang.

Anggaran kos pembinaan ialah RM31 bilion tidak termasuk RM8 bilion dalam pengambilan tanah.

 

(Visited 36 times, 1 visits today)

Show More

Related Articles

Back to top button