Nasional

90% bayaran balik penumpang AirAsia telah diselesaikan, kata Tony Fernandes

KUALA LUMPUR: AirAsia telah menjelaskan lebih 90% bayaran balik penumpang setakat ini, kata ketua pegawai eksekutif Capital A Bhd (dahulunya dikenali sebagai Kumpulan AirAsia Bhd) Tony Fernandes.

“AirAsia telah mengendalikan lebih 90% bayaran balik dan ia bukan satu isu kerana kami telah telus,” katanya kepada pemberita pada pelancaran maya pelan Super+ baharu Airasia Super App hari ini.

Fernandes berkata ini dianggap luar biasa kerana ia dicapai tanpa sebarang sokongan kewangan yang melibatkan jumlah besar daripada kerajaan, berbanding syarikat penerbangan lain, kerana AirAsia telah menerbangkan kira-kira 90 juta orang pada masa pra-Covid-19.

Dia juga tidak menyangka akan menghadapi halangan besar dalam menyelesaikan lebih banyak bayaran balik dalam masa beberapa bulan.

Fernandes berkata syarikat penerbangan itu menyaksikan kemunculan semula yang kukuh dan telah menunjukkan prestasi di luar jangkaan dalam kebanyakan pasaran domestik.


“Lebih banyak bayaran balik akan datang apabila penerbangan disambung semula, mungkin dalam masa beberapa bulan di Malaysia dan dalam tempoh enam bulan di Filipina.”

Beliau berkata tetamu AirAsia X juga akan mendapat baucar apabila syarikat penerbangan itu mula terbang.

Mengenai pelan Super+, Fernandes berkata ia adalah pas pertama yang menggabungkan penerbangan dan penghantaran makanan selama setahun dalam satu pakej.

Perkhidmatan langganan menawarkan penerbangan tanpa had dengan perlindungan insurans Covid-19 dan penghantaran makanan percuma selama setahun, menggantikan pas penerbangan tanpa had sebelum ini, yang hanya meliputi tambang asas.

Perjalanan udara mengalami pemulihan yang kuat, terutamanya dengan pelbagai negara di seluruh Asean mengumumkan pembukaan semula sempadan, kata Ketua Pegawai Eksekutif Airasia Super App Amanda Woo pada majlis yang sama.

 

(Visited 192 times, 1 visits today)

Show More

Related Articles

Back to top button