Nasional

Kerajaan pantau aduan lonjakan harga e-hailing

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan memantau perkhidmatan e-hailing dari semasa ke semasa serta mengumpul dan menganalisis maklumat sebelum sebarang perubahan dibuat, termasuk mekanisme kawal selia tambang yang dicadangkan.

Agensi Pengangkutan Awam Darat (Apad) berkata faktor seperti persekitaran kerja pemandu, penumpang, penyedia perkhidmatan, dan lain-lain perlu diambil kira bagi memastikan bekalan dan permintaan yang seimbang.

Ini susulan aduan penumpang berhubung lonjakan harga e-hailing semasa dan kekurangan pemandu, terutama pada waktu puncak.

Tambang perkhidmatan dilaporkan meningkat sehingga 400% pada waktu puncak, mencetuskan rasa tidak puas hati di kalangan penumpang dan kumpulan pengguna.

Mereka juga menggesa campur tangan kerajaan, antara lain, termasuk melaksanakan peraturan tambang e-hailing.


Menurut agensi itu, konsep perkhidmatan e-hailing melibatkan persetujuan bersama antara pengguna dan penyedia perkhidmatan untuk tempahan perjalanan melalui aplikasi yang memaparkan jumlah tambang. Pengguna mempunyai pilihan untuk meneruskan tempahan atau tidak.

“Sehingga kini, terdapat lebih daripada 10 penyedia perkhidmatan e-hailing utama yang menawarkan perkhidmatan itu,” kata agensi itu.

Sementara itu, Pensyarah Kanan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Nur Azam Anuarul Perai berkata cadangan untuk mengawal harga seperti menetapkan harga siling mungkin menyebabkan kekurangan pemandu kerana mereka boleh berhenti kerana pulangan tidak mencukupi.

“Kenaikan harga kebanyakannya berlaku pada waktu puncak apabila permintaan biasanya lebih tinggi. Keadaan akan menjadi lebih teruk jika tiada pemandu yang bersetuju memberi respons kepada penumpang,” katanya.

Nur Azam berkata sebarang kenaikan tambang tidak semestinya disebabkan amalan monopoli tetapi dipengaruhi oleh banyak faktor lain.

Beliau berkata permintaan yang tinggi dan cabaran bekalan sedia ada adalah antara faktor yang menyumbang kepada kenaikan tambang.

Ini telah mewujudkan pasaran penjual, iaitu situasi di mana harga ditetapkan oleh penjual atau pembekal perkhidmatan.

“Ini adalah fenomena yang tidak dapat dielakkan dalam persekitaran pasaran bebas di mana harga dipengaruhi oleh permintaan,” tambahnya.

Nur Azam juga menolak wujudnya unsur monopoli dalam pasaran industri kerana tiada sekatan bagi mana-mana pihak untuk menubuhkan syarikat e-hailing.

Ketiadaan kawalan harga juga boleh menggalakkan persaingan di kalangan syarikat untuk menawarkan harga yang berpatutan.

Sementara itu, Timbalan Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) Yusof Abdul Rahman berharap lebih banyak persaingan akan wujud dalam kalangan syarikat e-hailing bagi memastikan pengguna mendapat perkhidmatan yang memuaskan pada harga berpatutan.

“Kualiti perkhidmatan e-hailing kini disamakan dengan perkhidmatan teksi sebelum ini (sebelum wujudnya e-hailing) di mana harganya terlalu tinggi dan tidak munasabah terutama pada waktu puncak.”

Beliau berkata pihak berkuasa perlu menyiasat unsur-unsur monopoli yang didakwa dalam industri itu.

(Visited 45 times, 1 visits today)

Show More

Related Articles

Back to top button