Rencah Hidup

Mengapa penduduk Switzerland tetap gembira walaupun dikenakan pelbagai cukai?

SWITZERLAND bukan sahaja sebuah negara yang cantik, tetapi sangat selesa untuk didiami.

Saya pernah ke sana atas urusan kerja sebagai wartawan beberapa kali dan sempat berbual dengan dengan penduduk tempatan, warga asing dan rakyat Malaysia yang migrasi ke sana.

Mereka keseluruhan menyatakan kerajaan telah menyediakan sebuah “syurga” untuk mereka diami, walaupun pada pandangan orang luar menganggap kos sara hidup di negara berkenaan tinggi dan dikenakan pelbagai cukai.

Jadi disini sedikit analisis secara kasar sistem percukaian di negara berkenaan.

Di Switzerland, sistem cukai agak rumit dan berbeza-beza bergantung pada kanton (wilayah) di mana anda tinggal. Berikut ialah beberapa perkara penting tentang cukai di Switzerland:

1. **Cukai Pendapatan**: Switzerland beroperasi pada sistem cukai persekutuan, di mana kerajaan persekutuan, kanton dan majlis perbandaran mengenakan cukai pendapatan. Kadar cukai pendapatan boleh berbeza dengan ketara antara. Secara amnya, Switzerland mempunyai sistem cukai pendapatan progresif, bermakna pendapatan yang lebih tinggi dikenakan cukai pada kadar yang lebih tinggi.

2. **Cukai Kekayaan**: Switzerland juga mengenakan cukai kekayaan, iaitu cukai ke atas jumlah kekayaan bersih individu. Ini termasuk aset seperti hartanah, akaun bank, pelaburan dan harta berharga lain.

3. **Cukai Nilai Ditambah (VAT)**: Switzerland mengenakan Cukai Nilai Tambah (VAT) ke atas penjualan barangan dan perkhidmatan. Kadar VAT standard di Switzerland pada masa ini ialah 7.7%, tetapi terdapat pengurangan kadar untuk item tertentu seperti makanan, buku dan perkhidmatan pengangkutan awam.

4. **Cukai Harta**: Pemilik hartanah di Switzerland tertakluk kepada cukai harta tanah, yang dikenakan oleh majlis perbandaran tempatan berdasarkan nilai hartanah.

5. **Cukai Warisan dan Hadiah**: Cukai warisan dan hadiah mungkin dikenakan apabila aset dipindahkan antara individu, sama ada melalui warisan atau hadiah. Kadar cukai dan pengecualian boleh berbeza-beza bergantung pada hubungan antara penderma dan penerima.

6. **Cukai Korporat**: Syarikat Switzerland tertakluk kepada cukai pendapatan korporat ke atas keuntungan mereka. Kadar cukai boleh berbeza antara kanton, dan sesetengah kanton menawarkan insentif cukai khas untuk menarik perniagaan.

Cukai kekayaan Switzerland, yang dikenakan ke atas individu berdasarkan jumlah aset mereka, mempunyai kebaikan dan keburukan berbanding negara yang tidak mempunyai sistem cukai yang serupa. Berikut adalah beberapa kebaikan dan keburukan yang berpotensi:

### Kelebihan Cukai Kekayaan Switzerland:

1. **Percukaian Progresif**: Cukai kekayaan membantu dalam mencapai sistem cukai yang lebih progresif dengan mengenakan cukai kepada individu yang mempunyai tahap kekayaan yang lebih tinggi pada kadar yang lebih tinggi. Ini boleh membantu mengurangkan ketidaksamaan pendapatan sedikit sebanyak.

2. **Penjanaan Hasil**: Cukai kekayaan menyediakan sumber pendapatan yang besar kepada kerajaan, yang boleh digunakan untuk membiayai perkhidmatan awam dan program kebajikan sosial. Ia boleh membantu memastikan individu yang lebih kaya menyumbang bahagian saksama mereka kepada masyarakat.

3. **Pengagihan Semula Kekayaan**: Dengan mengenakan cukai kepada kekayaan secara langsung, cukai kekayaan boleh memudahkan pengagihan semula kekayaan dengan memindahkan sumber daripada golongan kaya kepada kerajaan, yang kemudiannya boleh diperuntukkan untuk manfaat masyarakat secara keseluruhan.

4. **Kestabilan**: Cukai kekayaan boleh menyediakan sumber hasil yang stabil untuk kerajaan memandangkan kekayaan cenderung kurang menentu berbanding pendapatan. Ini boleh membantu menstabilkan kewangan kerajaan semasa kegawatan ekonomi.

### Kelemahan Cukai Kekayaan Switzerland:

1. **Hakisan Kekayaan**: Salah satu kritikan utama cukai kekayaan ialah ia boleh membawa kepada hakisan kekayaan dari semasa ke semasa, terutamanya bagi individu yang mempunyai aset yang tidak menjana pendapatan yang ketara. Ini berpotensi menghalang simpanan dan pelaburan.

2. **Kos Kerumitan dan Pematuhan**: Menilai aset untuk tujuan pencukaian kekayaan boleh menjadi rumit dan subjektif, yang membawa kepada beban pentadbiran dan kos pematuhan untuk individu. Ini boleh menjadi sangat mencabar bagi mereka yang mempunyai portfolio aset yang pelbagai.

3. **Penerbangan Kekayaan**: Individu yang mempunyai nilai bersih tinggi boleh memilih untuk berpindah ke negara yang mempunyai cukai kekayaan yang lebih rendah atau tanpa cukai untuk mengurangkan beban cukai mereka. Ini boleh mengakibatkan penerbangan kekayaan dan berpotensi menyebabkan kehilangan bakat dan modal untuk Switzerland.

4. **Kesan Herotan**: Cukai kekayaan boleh mempunyai kesan herotan ke atas tingkah laku ekonomi, kerana individu mungkin membuat keputusan berdasarkan pertimbangan cukai dan bukannya asas ekonomi. Ini boleh memberi kesan kepada keputusan pelaburan dan peruntukan sumber.

Ringkasnya, walaupun cukai kekayaan Switzerland boleh membantu mencapai pencukaian progresif dan menjana pendapatan untuk kerajaan, ia juga mempunyai potensi kelemahan yang berkaitan dengan hakisan kekayaan, kerumitan, penerbangan kekayaan dan kesan herotan. Negara yang mempertimbangkan untuk melaksanakan atau memperbaharui cukai kekayaan harus menimbang dengan teliti kelebihan dan kekurangan ini sebelum membuat sebarang keputusan.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa undang-undang dan peraturan cukai tertakluk kepada perubahan, jadi anda disyorkan untuk berunding dengan penasihat cukai atau pihak berkuasa cukai tempatan untuk mendapatkan maklumat terkini dan diperibadikan mengenai cukai di Switzerland.

Switzerland terkenal dengan kadar cukai pendapatan yang agak sederhana berbanding negara lain yang mempunyai sistem cukai progresif. Berikut ialah beberapa perkara penting untuk dipertimbangkan apabila membandingkan kadar cukai pendapatan di Switzerland dengan negara lain:

1. **Sistem Cukai Progresif**: Switzerland, seperti kebanyakan negara lain, mempunyai sistem cukai pendapatan. Ini bermakna individu yang berpendapatan tinggi membayar peratusan yang lebih tinggi daripada pendapatan mereka dalam cukai.

. **Kadar Marginal**: Kadar cukai marginal di Switzerland biasanya berkisar antara 20% hingga 40%, bergantung pada kanton tahap pendapatan. Mereka yang berpendapatan tinggi mungkin menghadapi kadar marginal melebihi 40%.

3. **Perbandingan dengan Negara Lain**: Apabila membandingkan kadar cukai pendapatan di Switzerland dengan negara lain dengan sistem cukai progresif, adalah penting untuk mempertimbangkan bukan sahaja kadar cukai itu sendiri tetapi juga beban cukai keseluruhan, termasuk sumbangan keselamatan sosial, VAT, dan cukai lain.

4. **Potongan dan Elaun Cukai**: Switzerland menawarkan pelbagai potongan cukai dan elaun yang boleh membantu mengurangkan beban cukai bagi individu, seperti potongan untuk premium insurans kesihatan, sumbangan kepada dana pencen dan derma amal.

5. **Perbandingan Antarabangsa**: Pada skala antarabangsa, Switzerland sering dianggap mempunyai syarat cukai yang agak baik untuk mereka yang berpendapatan tinggi dan syarikat. Ini telah menyebabkan Switzerland terkenal dengan daya tarikannya sebagai syurga cukai untuk individu kaya dan syarikat multinasional.

6. **Kos Sara Hidup**: Ia juga penting untuk mempertimbangkan kos sara hidup dan kualiti perkhidmatan awam semasa menilai kadar cukai pendapatan di negara yang berbeza. Switzerland terkenal dengan taraf hidup yang tinggi, perkhidmatan awam yang baik dan kos sara hidup yang tinggi, yang boleh memberi kesan kepada pengalaman percukaian keseluruhan untuk penduduk.

Secara keseluruhan, walaupun Switzerland mungkin mempunyai kadar cukai pendapatan yang sederhana berbanding negara lain yang mempunyai sistem cukai progresif, keadaan cukai keseluruhan boleh berbeza-beza berdasarkan keadaan individu, seperti tahap pendapatan, status keluarga dan lokasi dalam Switzerland.

PENTING
1) Sertai Group Whatsapp Suara Merdeka klik dan;
2) Ikuti Suara Merdeka di Facebook, Twitter, Instagram serta TikTok!
Show More

Borhan Abu Samah

Ketua Pengarang Suara Merdeka. Menjadi wartawan sejak 1993 dan pernah bertugas sebagai Pengarang Berita di Utusan Malaysia dan Utusan Malaysia 2.0. Koresponden Utusan Luar Negara di Jakarta. Pernah bertugas sebagai Ketua Biro Utusan Malaysia di Sarawak.

Related Articles

Back to top button