Rencana

Mengapa kerajaan membuat keputusan paling tidak popular menarik subsidi diesel?

AKHIRNYA Datuk Seri Anwar Ibrahim, menjadi pemimpin paling berani mengambil keputusan paling tidak popular dengan menghapuskan subsidi diesel.

Ketika pilihan raya kecil di Dewan Undangan Negeri Sungai Bakap, Anwar memberi cambuk kepada pihak lawan.

Ini jelas menunjukkan beliau bukan seorang pemimpin yang bermusim dan mencari populariti.

Andai kata tindakan ini menyebabkan beliau kehilangan kerajaan, tetapi Anwar pasti dikenang sebagai pemimpin yang berani dan bertanggungjawab menamatkan subsidi yang menyebabkan banyak ketirisan serta membebankan kerajaan.

Untuk memberi kefahaman kepada tindakan kerajaan, saya hidangkan kisah dua buah negara yang gagal dan bankrap kerana dasar yang salah dan tatakelola yang buruk.

Related Articles

ZIMBABWE

Cabaran ekonomi dan perjuangan kewangan Zimbabwe boleh dikaitkan dengan gabungan faktor, termasuk ketidakstabilan politik, salah urus, hiperinflasi dan tekanan luaran. Berikut adalah beberapa sebab utama mengapa Zimbabwe menghadapi masalah kewangan:

1. Hiperinflasi:

Salah satu faktor utama yang menyumbang kepada krisis ekonomi Zimbabwe ialah hiperinflasi. Pada awal 2000-an, Zimbabwe mengalami salah satu kes hiperinflasi paling teruk dalam sejarah, dengan harga meningkat dua kali ganda setiap beberapa jam. Ini menghakis nilai mata wang dan membawa kepada kehilangan keyakinan terhadap kewangan.

2. Dasar Pembaharuan Tanah:

Dasar pembaharuan tanah kontroversi yang dilaksanakan pada awal 2000-an, yang melibatkan penyitaan ladang komersial milik orang kulit putih tanpa pampasan, mengganggu pengeluaran pertanian dan mengakibatkan penurunan ketara dalam produktiviti. Ini memberi kesan negatif kepada ekonomi negara, kerana pertanian merupakan sektor utama.

3. Ketidakstabilan Politik:

Isu ketidakstabilan politik, rasuah dan tadbir urus telah memainkan peranan penting dalam cabaran ekonomi Zimbabwe. Kekurangan dasar yang koheren, institusi yang lemah, dan pergolakan politik telah menghalang pelaburan asing, yang penting untuk pertumbuhan ekonomi.

4. Beban Hutang:

Zimbabwe mengumpul sejumlah besar hutang luar negeri, yang menjadi tidak mampan. Negara ini bergelut untuk membayar hutangnya, menyebabkan kemungkiran dan akses terhad kepada pasaran kredit antarabangsa. Ini membebankan lagi ekonomi dan perbelanjaan kerajaan yang terhad untuk perkhidmatan penting.

5. Isu Mata Wang:

Perubahan yang kerap dalam dasar mata wang, termasuk pengenalan pelbagai mata wang seperti dolar Zimbabwe dan penggunaan dolar AS, menyumbang kepada ketidakstabilan dan ketidakpastian monetari. Kekurangan mata wang yang stabil menjejaskan keyakinan terhadap sistem kewangan.

6. Kurang Kepelbagaian:

Kebergantungan yang berlebihan Zimbabwe pada beberapa sektor utama, seperti pertanian dan perlombongan, menyebabkan ekonomi terdedah kepada kejutan luaran dan turun naik harga komoditi. Kekurangan kepelbagaian mengehadkan daya tahan ekonomi dan peluang pertumbuhan.

Menangani isu-isu ini memerlukan pendekatan komprehensif yang merangkumi pembaharuan struktur, tadbir urus yang lebih baik, menangani cabaran hutang, menarik pelaburan, menyokong sektor utama dan memulihkan keyakinan dalam sistem kewangan.

Isu hiperinflasi dan mata wang di Zimbabwe telah mendalam dan meluas dalam kehidupan hariannya. Berikut ialah beberapa cabaran ekonomi yang dihadapi oleh penduduk di Zimbabwe:

1. Kehilangan Kuasa Beli:

 Hiperinflasi ialah nilai dolar pada kadar yang membimbangkan yang menyebabkan harga meroket. Kenaikan harga yang pesat ini bermakna gaji dan simpanan rakyat dengan cepat menjadi tidak bernilai, menyebabkan kehilangan kuasa beli. Barangan dan perkhidmatan asas menjadi tidak mampu dimiliki oleh ramai rakyat.

2. Kesukaran Ekonomi:

Hiperinflasi dan ketidakstabilan mata wang menimbulkan kesusahan ekonomi bagi rakyat Zimbabwe. Ramai yang bergelut untuk memenuhi keperluan asas mereka, seperti makanan, tempat tinggal, dan penjagaan kesihatan. Tahap kemiskinan meningkat, dan jurang antara yang kaya dan miskin melebar apabila kos sara hidup mengatasi pertumbuhan pendapatan.

3. Pengangguran dan Ekonomi Tidak Formal:

Cabaran ekonomi di Zimbabwe, yang diburukkan lagi oleh hiperinflasi, membawa kepada pengangguran yang berleluasa ketika perniagaan bergelut untuk bertahan. Ramai orang beralih kepada ekonomi tidak formal sebagai cara untuk terus hidup, melibatkan diri dalam aktiviti seperti jual beli jalanan dan perdagangan tidak formal untuk memenuhi keperluan hidup.

4. Kekurangan Barangan Penting:

Akibat hiperinflasi dan isu mata wang, Zimbabwe mengalami kekurangan barangan keperluan, termasuk makanan, bahan api dan ubat. Orang ramai sering terpaksa beratur berjam-jam untuk mengakses bekalan asas, dan beberapa barangan menjadi tidak tersedia sepenuhnya, memburukkan lagi perjuangan harian rakyat.

5. Kesan ke atas Pendidikan dan Penjagaan Kesihatan:

Krisis ekonomi di Zimbabwe mempunyai kesan yang besar terhadap perkhidmatan penting seperti pendidikan dan penjagaan kesihatan. Sekolah dan hospital menghadapi kekangan sumber yang teruk, termasuk kekurangan kakitangan, peralatan dan bekalan, yang menjejaskan kualiti pendidikan dan perkhidmatan penjagaan kesihatan yang tersedia untuk penduduk.

6. Kekacauan Sosial dan Migrasi:

Kesusahan ekonomi yang disebabkan oleh hiperinflasi dan isu mata wang menyumbang kepada pergolakan sosial dan ketidakpuasan hati di kalangan rakyat Zimbabwe. Ramai orang memprotes pengendalian kerajaan terhadap ekonomi, yang membawa kepada ketegangan politik. Selain itu, kesukaran ekonomi mendorong ramai kepada pergolakan sosial dan rasa tidak puas hati yang meluas di kalangan penduduk. Bantahan dan tunjuk perasaan menjadi lebih biasa apabila orang ramai meluahkan kekecewaan mereka dengan keadaan yang semakin merosot dan cara kerajaan menangani krisis itu. Kerajaan pula bertindak balas dengan tindakan keras dan penindasan, yang menyemarakkan lagi ketegangan dalam negara Selain itu, cabaran ekonomi di Zimbabwe membawa kepada peningkatan penghijrahan apabila orang ramai mencari peluang dan mata pencarian yang lebih baik di tempat lain. Ramai profesional mahir meninggalkan negara untuk mencari peluang pekerjaan di luar negara, mengakibatkan kebocoran otak yang menjejaskan lagi prospek pembangunan negara.

Secara keseluruhannya, isu hiperinflasi dan mata wang di Zimbabwe mempunyai kesan mendalam dan berpanjangan ke atas kehidupan harian warganya, menyentuh hampir setiap aspek masyarakat. Membina semula ekonomi, memulihkan kestabilan, dan menangani punca krisis telah menjadi cabaran berterusan bagi negara kerana ia berusaha untuk pulih dan mencipta masa depan yang lebih makmur untuk rakyatnya.

ECUADOR

Ecuador menjadi negara gagal adalah senario kompleks yang melibatkan gabungan faktor politik, ekonomi, sosial dan persekitaran. Walaupun telah menghadapi cabaran pada masa lalu, ia bukanlah sebagai keadaan yang gagal. Walau bagaimanapun, untuk meneroka bagaimana Ecuador secara hipotesis boleh menjadi negara gagal, kita boleh mempertimbangkan beberapa faktor penyumbang yang berpotensi:

1. Ketidakstabilan Politik:

Ketidakstabilan politik yang memanjangkan, yang dicirikan oleh perubahan kepimpinan yang kerap, rasuah kerajaan, dan kekurangan tadbir urus yang berkesan, boleh melemahkan institusi negeri dan menghakis kepercayaan orang ramai terhadap kerajaan.

2. Krisis Ekonomi:

Ketidakstabilan ekonomi yang berterusan, tahap hutang yang tinggi, inflasi, pengangguran, dan ketidaksamaan pendapatan boleh membawa kepada kemiskinan yang meluas, pergolakan sosial, dan kerosakan dalam perkhidmatan penting, memburukkan lagi cabaran negara.

3. Kekacauan Sosial:

Peningkatan pergolakan sosial, polarisasi politik, ketegangan etnik dan keganasan boleh menjejaskan perpaduan dan kestabilan sosial, yang berpotensi membawa kepada konflik yang meluas dan krisis kemanusiaan.

4. Degradasi Alam Sekitar:

Kemerosotan alam sekitar yang berterusan, penebangan hutan, pencemaran dan bencana alam boleh memberi impak yang teruk kepada ekosistem, biodiversiti dan kesihatan awam negara, seterusnya membebankan sumber dan daya tahan.

5. Institusi yang Lemah:

Institusi negara yang lemah atau tidak berkesan, termasuk badan kehakiman, penguatkuasaan undang-undang, dan perkhidmatan awam, boleh mengakibatkan pecahnya kedaulatan undang-undang, peningkatan rasuah, dan kekurangan akauntabiliti, seterusnya menjejaskan tadbir urus dan kestabilan.

6. Tekanan Luar:

Faktor luaran seperti trend ekonomi global, konflik serantau dan campur tangan antarabangsa juga boleh menyumbang kepada penurunan negara ke status negara yang gagal.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa ini adalah senario hipotetikal, dan Ecuador telah mencapai kemajuan yang ketara dalam menangani banyak cabaran ini. Dengan menangani isu yang berkaitan dengan tadbir urus, ketelusan, pembangunan ekonomi, kesaksamaan sosial dan kemampanan alam sekitar, negara boleh mengukuhkan daya tahan mereka dan mengurangkan kemungkinan menjadi negara gagal.

Langkah untuk menggalakkan tadbir urus yang baik, pertumbuhan ekonomi yang mampan, rangkuman sosial, perlindungan alam sekitar dan daya tahan terhadap kejutan luaran, Ecuador boleh mengukuhkan institusinya, memupuk ketelusan dan akauntabiliti, menambah baik infrastruktur dan perkhidmatan awam, dan menggalakkan dasar inklusif yang menangani keperluan semua . Selain itu, memupuk dialog, perdamaian dan kerjasama dalam kalangan pelbagai sektor masyarakat boleh membantu membina kepercayaan, perpaduan dan daya tahan dalam menghadapi cabaran.

Dengan memanfaatkan sumber aslinya, melabur dalam sektor utama seperti tenaga boleh diperbaharui, pelancongan, pertanian dan teknologi, Ecuador boleh mempelbagaikan ekonominya, mencipta pekerjaan dan mengurangkan pergantungan kepada industri yang tidak menentu. Mengutamakan program pendidikan, penjagaan kesihatan dan kebajikan sosial boleh meningkatkan kualiti hidup warganya dan mengurangkan ketidaksamaan.

Tambahan pula, meningkatkan kesiapsiagaan menghadapi bencana, usaha pemuliharaan alam sekitar dan langkah penyesuaian perubahan iklim boleh membantu melindungi ekosistem Ecuador, mengurangkan risiko dan melindungi kesejahteraan penduduknya. Memperkukuh perkongsian serantau dan antarabangsa juga boleh menyediakan peluang untuk perdagangan, pelaburan dan kerjasama yang menyokong pembangunan dan kestabilan mampan.

Walaupun laluan untuk menjadi sebuah negara gagal tidak dapat dielakkan, adalah penting bagi Ecuador untuk menangani cabaran sedia ada secara proaktif, memupuk budaya ketelusan dan akauntabiliti, dan mengutamakan kesejahteraan rakyatnya untuk membina masa depan yang lebih berdaya tahan dan sejahtera.

Jadi pengajaran daripada dua negara berkenaan harus diambil oleh Malaysia supaya kita terjerumus ke dalam situasi yang buruk.

Untuk membandingkan kerajaan sebelum ini adalah tidak adil kerana cabaran serta situasi ekonomi global semasa telah jauh berubah.

Setakat ini negara berada di landasan yang betul bagi mengekalkan daya saing ekonomi negara dan langkah yang diambil walaupun tidak popular, tetapi ia ada demi kebaikan watan.

PENTING
1) Sertai Group Whatsapp Suara Merdeka klik dan;
2) Ikuti Suara Merdeka di Facebook, Twitter, Instagram serta TikTok!
Show More

Borhan Abu Samah

Ketua Pengarang Suara Merdeka. Menjadi wartawan sejak 1993 dan pernah bertugas sebagai Pengarang Berita di Utusan Malaysia dan Utusan Malaysia 2.0. Koresponden Utusan Luar Negara di Jakarta. Pernah bertugas sebagai Ketua Biro Utusan Malaysia di Sarawak.

Related Articles

Back to top button