Kepincangan sistem punca pesawat Malaysia Airlines menjunam
PIHAK Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) telah mengenal pasti punca “isu teknikal” yang memaksa penerbangan Malaysia Airlines ke Tawau untuk kembali ke KLIA Ahad lepas selepas dilaporkan “menyelam” pada satu ketika.
Berdasarkan analisis awal perakam data penerbangan (FDR), Ketua Pegawai Eksekutif CAAM Chester Voo berkata bahawa isu teknikal berlaku semasa penerbangan disebabkan oleh kerosakan dalam sistem pitot-statik, satu set instrumen sensitif tekanan yang digunakan untuk menentukan kelajuan dan ketinggian udara.
Dalam satu kenyataan, Voo berkata bahawa Boeing 737-800 yang terjejas telah digantung sehingga diberitahu kelak dan Boeing sedang menjalankan analisis teknikal.
Selain daripada mengarahkan Malaysia Airlines untuk mengadakan semakan dengan CAAM mengenai laporan kebolehpercayaan yang memfokuskan pada isu serupa untuk armada Boeing 737-800nya, CAAM juga mahu syarikat penerbangan itu melengkapkan pemeriksaan statik pitot pada semua pesawat siri B737-800nya.
Voo menjelaskan bahawa kerosakan pada MH2664 pada Ahad lalu menghasilkan petunjuk kelajuan palsu yang mengakibatkan pesawat itu naik dan menyahaktifkan autopilot.
“Sebagai tindak balas kepada ini, reaksi segera dan betul juruterbang adalah untuk mendapatkan semula kawalan positif pesawat itu,” kata Voo.
“Ini penting untuk memastikan pesawat itu kekal di bawah kawalan juruterbang, berdasarkan petunjuk tepat yang tinggal dengan menggunakan instrumen yang tinggal.
“Data keselamatan menunjukkan input mendadak daripada juruterbang semasa percubaan untuk mendapatkan semula kawalan.
“Bagaimanapun, gerakan ini mengakibatkan perubahan padang dan ketinggian yang sepadan dengan laporan juruterbang dan pengalaman penumpang di atas kapal.,” katanya.
Beliau menambah bahawa gerakan pembetulan ini ditambah lagi dengan cuaca buruk yang menyebabkan ketidakselesaan penumpang di dalam kabin.
Voo juga berkata, tindakan awal yang diambil oleh kru penerbangan, dan pelaksanaan senarai semak pemulihan yang tidak normal mengikut prosedur operasi standard, adalah mencukupi berdasarkan penyiasatan CAAM terhadap laporan awal dan FDR.
Beliau berkata, program Latihan Pencegahan dan Pemulihan Kecewa Malaysia Airlines (UPRT) akan ditambah baik untuk menekankan reaksi awal dan masa yang diambil untuk bertindak balas terhadap isu, sambil menambah bahawa CAAM akan mewajibkan ini untuk semua pengendali pesawat komersial.
Awal minggu ini, Malaysia Airlines mengesahkan bahawa Penerbangan MH2664 dari Kuala Lumpur ke Tawau pada 3 April kembali ke KLIA kerana “isu teknikal’”, dengan penumpang melaporkan bahawa pesawat itu tiba-tiba “menyelam” sebelum kembali ke lapangan terbang.
Laporan Bernama juga mengatakan seorang penumpang “terapung” keluar dari tempat duduknya apabila kejadian itu berlaku kerana tali pinggang keledarnya dibuka kerana papan tanda itu dimatikan pada masa itu.
Tiga penumpang telah membuat laporan polis meminta siasatan terperinci berhubung kejadian itu. – SM