Ekonomi

CIMB terjejas akibat masalah pembayaran

PETALING JAYA: CIMB Group Holdings Bhd berkata ia mengalami kerugian kredit sebanyak RM280.9 juta pada 2021 akibat kesilapan pemprosesan yang menyaksikan lebihan dana didepositkan dalam ribuan akaun pelanggan.

CIMB, yang mengira dana kekayaan negara Khazanah Nasional Bhd sebagai pemegang saham terbesarnya, menemui masalah tahun ini yang berkaitan dengan perkhidmatan pengiriman wang pihak ketiga, kata Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Abdul Rahman Ahmad dalam satu kenyataan, mengesahkan laporan oleh Bloomberg News.

Kumpulan itu mengambil langkah untuk mendapatkan semula pembayaran pendua daripada pelanggan yang terjejas dan “jumlah peruntukan akhir tambahan dan lebih rendah mungkin diambil pada suku pertama 2022” bergantung kepada pemulihan, kata Rahman semasa mengeluarkan pendapatan suku keempat.

CIMB melaporkan pendapatan bersih RM4.3 bilion pada 2021, angka tahunan paling kukuh sejak 2019, menurut data yang dikumpulkan oleh Bloomberg.

Bank Negara Malaysia telah meminta pemberi pinjaman untuk menyediakan “pilihan munasabah” untuk pelanggan memulangkan lebihan wang, kata gabenor bank pusat Nor Shamsiah Mohd Yunus kepada pemberita awal bulan ini.

Beliau berkata bank pusat akan mengambil tindakan penyeliaan dan penguatkuasaan yang sewajarnya ke atas CIMB jika penemuannya mendedahkan sebarang pelanggaran keperluan undang-undang atau peraturan.

Gangguan teknikal CIMB berlaku apabila bank-bank Asia Tenggara berada di bawah penelitian berhubung isu dengan infrastruktur digital mereka.

Pada Disember, kira-kira 790 pelanggan Oversea-Chinese Banking Corp Singapura kehilangan sejumlah S$13.7 juta (RM42.37 juta) dalam penipuan. Sebulan sebelum itu, beribu-ribu pelanggan DBS Group Holdings Ltd tidak dapat melog masuk ke platform dalam talian dan mudah alihnya.

 

PENTING
1) Sertai Group Whatsapp Suara Merdeka klik dan;
2) Ikuti Suara Merdeka di Facebook, Twitter, Instagram serta TikTok!
Show More

Related Articles

Back to top button