Perkhidmatan Perniagaan Global OKG dipuji kerana chatbot Bantuan OKX yang dikuasakan AI
PERKHIDMATAN Perniagaan Global OKG telah memperoleh pengiktirafan pada Anugerah Kecemerlangan Teknologi Malaysia 2023 yang baru sahaja berakhir, terima kasih kepada Chatbot sembang Bantuan OKX yang menyediakan bantuan dikuasakan AI kepada pelanggan syarikat.
Chatbot Bantuan OKX, yang dilaksanakan pada 2021, telah dikonsepkan selepas syarikat menyedari bahawa banyak pelanggan yang disambungkan kepada sokongan langsung mempunyai pertanyaan berulang.
Menggunakan AI, tugas yang biasanya memerlukan kecerdasan manusia, seperti pembelajaran, menyelesaikan pertanyaan mudah dan membuat keputusan kini dilakukan melalui bot.
Data dan sebab yang kompleks dianalisis dan kemudian digunakan dalam algoritma dan model pengiraan supaya AI boleh membuat ramalan dan keputusan berdasarkan data tersebut.
Di samping itu, untuk meningkatkan keupayaan AI, pasukan di belakang platform telah melancarkan pelbagai strategi yang mengubah bot sembang FAQ menjadi bot separa transaksi yang membolehkan pelanggan membuat transaksi dalam konteks perbualan.
Sebagai sebahagian daripada matlamatnya untuk meningkatkan pengalaman pelanggan, pasukan di belakang OKX Help chatbot memulakan pelbagai projek penyepaduan API untuk model ramalan pintar bersyarat.
Pada tahun 2022 sahaja, beberapa strategi utama telah dilaksanakan untuk memacu hasil positif dalam prestasi bot.
Pertama, ia membolehkan pengesanan kawasan IP di hujung pelanggan untuk menawarkan bahasa pilihan secara automatik, meminimumkan pemilihan bahasa untuk 90% pengguna dan meningkatkan penggunaan bahasa AI.
Pengambilan semula data daripada pesanan terbuka sedia ada juga dilaksanakan, dengan itu menghapuskan siri langkah untuk menyemak status pesanan sedia ada dan memberikan penyerahan terus kepada ejen sokongan untuk sebarang kegagalan.
Platform ini juga diberi keupayaan untuk mengesan tahap yuran pelanggan untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada pengguna yang mempunyai peringkat dagangan yang lebih tinggi.
Selain itu, ia juga telah dipertingkatkan untuk membolehkan penukaran pedagang pantas dengan menyemak kelayakan apabila pelanggan log masuk ke akaun OKX mereka dan menggesa niat khusus untuk penukaran.
Secara keseluruhan, Bantuan OKX sangat berharga dalam mengautomasikan perkhidmatan pelanggan dan fungsi sokongan lain. Ia boleh membantu perniagaan menyediakan perkhidmatan pelanggan yang lebih cekap dan berkesan sambil mengurangkan kos operasi.
Kini, penyerahan terus kepada sokongan manusia telah dihapuskan, dan 80% daripada sembang syarikat dengan sokongan manusia telah dikurangkan sebanyak 80%. Chatbot juga telah menunjukkan prestasi yang baik dari segi kadar pengecaman, pada purata kira-kira 95%.
Sementara itu, langkah penjimatan kos telah mengakibatkan pengurangan lebih daripada 29 jawatan FTE sebulan, atau kira-kira RM130,500.
Atas pencapaian ini, OKG Global Business Services telah dianugerahkan anugerah AI – Financial Technology pada Anugerah Kecemerlangan Teknologi Malaysia yang baru berakhir.
Anugerah Kecemerlangan Teknologi Malaysia bertujuan untuk memberi penghormatan kepada syarikat luar biasa yang mengharungi gelombang gangguan dan menerajui perjalanan transformasi digital industri masing-masing untuk meningkatkan ekonomi Malaysia yang berkembang pesat. – SM