Ekonomi

2022 tahun yang lebih cerah untuk syarikat penerbangan membina semula kapasiti

KUALA LUMPUR: 2022 dijangka menjadi tahun pemulihan bagi syarikat penerbangan tempatan untuk membina semula kapasiti walaupun dalam persekitaran mencabar yang berterusan dengan kemungkinan kemunculan varian Covid-19.

Pakar penerbangan berkata prospek bagi sektor penerbangan Malaysia tahun ini berkemungkinan jauh lebih cerah berbanding 2021 dan 2020, tetapi situasi itu boleh kekal mencabar.

Perunding Sobie Aviation dan penganalisis bebas Brendan Sobie berkata pasaran domestik Malaysia boleh pulih sepenuhnya pada 2022 daripada perspektif permintaan, tetapi lebihan kapasiti berkemungkinan, memberi kesan kepada hasil dan keuntungan.

“Pasaran antarabangsa mungkin mengambil masa sekurang-kurangnya beberapa tahun untuk pulih sepenuhnya, mendorong pesaing sedia ada untuk lebih bergantung kepada domestik, memburukkan lagi keadaan lebihan kapasiti,” katanya kepada New Straits Times (NST) baru-baru ini.

Sobie berkata pesaing baharu mungkin turut memasuki pasaran, membawa kepada penetapan harga dan persekitaran kapasiti yang lebih ‘rasional’.

“Disiplin kapasiti adalah wajar tetapi tidak mungkin memandangkan persekitaran yang sangat kompetitif,” tambahnya.

Pegawai pengangkutan udara Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO), Rosida Ismail berkata kebanyakan wilayah mula membuka sempadannya secara beransur-ansur berikutan peningkatan langkah pembendungan penyakit dan pelaksanaan pelan tindakan pengurangan risiko berkaitan wabak itu.

“Syarikat penerbangan mungkin ingin merebut peluang ini untuk membina semula kapasiti mereka. Bagaimanapun, strategi pengembangan syarikat penerbangan harus berdasarkan pertumbuhan mampan dan daya tahan terhadap sebarang asas pendekatan cabaran yang serupa,” katanya kepada NST.

Rosida berkata strategi rangkaian syarikat penerbangan harus menyediakan penyelesaian perjalanan udara yang sesuai untuk semua keupayaan penumpang untuk melakukan perjalanan.

Ini termasuk status vaksinasi, perkhidmatan yang kompetitif dan harga berpatutan, dan perkhidmatan yang boleh dipercayai dari segi prestasi penyampaian perkhidmatan (tepat pada masanya, pembatalan yang wajar, dll).

Ketua Pengarah Persatuan Syarikat Penerbangan Asia Pasifik (AAPA) Subhas Menon berkata industri penerbangan boleh terus menggunakan lebih banyak penerbangan antarabangsa dengan melaksanakan pelan hala tuju yang dirancang untuk mengurangkan sekatan perjalanan dan penutupan sempadan.

“Adalah juga penting bagi kerajaan menyelaraskan peraturan dan langkah sempadan serta melaksanakan dasar yang konsisten dengan idea untuk hidup dengan virus dan bukannya strategi Covid-Zero,” katanya kepada NST.

Sehingga akhir November 2021, permintaan untuk perjalanan udara antarabangsa di Asia Pasifik masih sekitar 5.0 peratus daripada paras 2019, menurut statistik AAPA.

Beliau berkata petunjuk sebelum ini mendedahkan bahawa permintaan akan meningkat secara beransur-ansur kepada 30 peratus hingga 40 peratus daripada paras 2019 pada suku pertama (S1) 2022.

“Mudah-mudahan, sekatan baharu yang dikenakan sebagai tindak balas kepada Omicron adalah sementara, dan langkah diperkemas untuk meningkatkan permintaan yang akan menyokong momentum untuk membina semula rangkaian syarikat penerbangan,” tambahnya.

Perunding aeroangkasa dan pertahanan Frost & Sullivan Shantanu Gangakhedkar berkata meningkatkan operasi domestik dan membangunkan kapasiti serta keupayaan untuk operasi kargo boleh mempercepatkan pemulihan.

“Arah aliran utama dijangka berkembang di seluruh rantau ini ialah permintaan masa lapang domestik berkemungkinan menjadi yang pertama meningkat semula memandangkan permintaan terpendam yang tinggi,” katanya kepada NST.

Shantanu berkata syarikat penerbangan harus merancang armada, destinasi, jadual dan operasi mereka untuk memenuhi permintaan ini sambil memaksimumkan kecekapan operasi.

“Permintaan penumpang domestik mencapai kira-kira 45 peratus daripada paras 2019 setakat Disember 2021, yang akan terus berkembang manakala perjalanan antarabangsa pada masa ini adalah minimum memandangkan sekatan.”

Beliau berkata pemulihan adalah perlahan di Asia Pasifik, memandangkan sekatan berterusan dari segi perjalanan antarabangsa dan sekatan dan peraturan yang berbeza-beza dalam kalangan negara di rantau ini.

“Dijangka secara keseluruhan permintaan penumpang domestik dari segi pendapatan kilometer penumpang akan mencapai kira-kira 70 peratus daripada paras 2019 menjelang akhir 2022 dan mencapai kira-kira 30 peratus daripada paras 2022 dari segi perjalanan antarabangsa.”

Beliau berkata syarikat penerbangan juga mungkin perlu memerhati dengan teliti bagaimana varian seperti Omicron memberi impak dan tangkas serta fleksibel dalam menyesuaikan diri dengan cepat dan membuat perubahan yang diperlukan untuk meminimumkan kerugian.

Shantanu berkata permintaan dijangka mencapai paras 2019 menjelang S1 2023 paling awal, atau sekurang-kurangnya untuk 18 bulan akan datang, memandangkan syarikat penerbangan di rantau ini mungkin menghadapi masalah kapasiti.

Pengasas dan perunding penerbangan Winair AS Hans Jørgen Elnæs berkata syarikat penerbangan mesti mempunyai kedudukan kewangan yang mampan dan menawarkan laluan serta kapasiti mengikut permintaan pasaran.

“Mereka juga perlu merangsang permintaan dengan tambang yang menarik, alat yang berkesan untuk menarik pelanggan kembali ke udara,” katanya kepada NST.

Hans berkata syarikat penerbangan harus berhati-hati dalam menyediakan terlalu banyak kapasiti ke pasaran, terutamanya mereka yang berada di bawah tekanan kewangan, kerana ini boleh mendorong kos yang lebih tinggi.

“Syarikat penerbangan dengan kunci kira-kira yang kukuh dan bermodalkan baik akan mengambil kesempatan untuk meningkatkan bahagian pasaran.

 

PENTING
1) Sertai Group Whatsapp Suara Merdeka klik dan;
2) Ikuti Suara Merdeka di Facebook, Twitter, Instagram serta TikTok!
Show More

Related Articles

Back to top button