Ekonomi

Synergy House rekod pertumbuhan pendapatan 32.07 peratus

SHAH ALAM, 14 OGOS 2024 – Synergy House Berhad (“Synergy House” atau “Kumpulan”), penjual e-dagang rentas sempadan dan pengeksport perabot perabot rumah sedia untuk dipasang (“RTA”),

merekodkan pendapatan RM77.4 jutq bagi suku kedua berakhir 30 Jun lalu naik 32.07 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Bagi tempoh suku kedua itu jugq
Synergy House melaporkan kerugian sebelum cukai (“LBT”) sebanyak RM6.4 juta, berbanding keuntungan sebelum cukai (“PBT”) sebanyak RM8.5 juta pada S2 TK2023.

Kerugian ini didorong terutamanya oleh peruntukan sekali sahaja untuk hutang ragu berjumlah RM13.4 juta yang berkaitan dengan pelanggan tertentu yang sebahagiannya ditolak daripada jangkaan insurans kredit perdagangan belum terima sebanyak RM3.15 juta untuk impak bersih RM10.25 juta.

Pengarah Eksekutif Synergy House, Tan Eu Tah berkata, walaupun keputusan Q2 FY2024 terjejas oleh peruntukan sekali sahaja untuk hutang ragu, syarikat tetap yakin dengan kekuatan asas perniagaan sedia ada.

“Kami percaya bahawa inisiatif strategik kami dalam segmen B2C akan memacu kejayaan yang berterusan, dan kami memberi tumpuan untuk memanfaatkan peluang yang luas dalam pasaran e-dagang perabot global. Walaupun beberapa inisiatif strategik untuk pertumbuhan B2C termasuk menanggung kos sekarang untuk pengiklanan dan promosi, pengurangan harga untuk item baharu untuk mendapatkan ulasan dan trafik serta peningkatan dalam tenaga kerja, ini akan memastikan profil yang lebih baik dalam platform e-dagang dan menyokong jangka panjang kemampanan dan pertumbuhan hasil kepada Kumpulan,” katanya di sini hari ini.

Beliau menjelaskan jika tidak termasuk kesan sekali sahaja ini, Kumpulan akan mencatatkan jangkaan PBT sebanyak RM3.8 juta dan keuntungan selepas cukai (“PAT”) sebanyak RM2.8 juta untuk suku tersebut.

Segmen B2B mencatatkan hasil sebanyak RM35.5 juta, meningkat 10.94% daripada RM32 juta pada S2 TK2023, terutamanya disebabkan oleh jualan yang kukuh di pasaran Amerika Syarikat (“AS”) dan United Kingdom (“UK”).

Manakala segmen B2C mencatatkan hasil sebanyak RM41.9 juta, peningkatan 57.52% daripada RM26.6 juta pada S2 TK2023, dipacu oleh prestasi kukuh merentas platform e-dagang utama.

Jelas Eu Tah, Amerika Syarikat terus menjadi pasaran terbesar Kumpulan, menyumbang RM39.7 juta atau 51.29% daripada jumlah hasil bagi Q2 TK2024, diikuti oleh United Kingdom, yang menyumbang RM29.2 juta atau 37.72%, dan Emiriah Arab Bersatu dengan RM3.4 juta atau 4.39%. Kumpulan juga menyaksikan sumbangan daripada Malaysia dan wilayah lain, menunjukkan asas hasil yang pelbagai.

Baru-baru ini, Kumpulan telah mengumumkan model perniagaan baharu dengan kerjasama Wayfair, salah satu destinasi dalam talian terbesar untuk kelengkapan rumah. Inisiatif strategik ini dijangka meningkatkan jangkauan pasaran dengan ketara dengan membolehkan vendor tempatan memanfaatkan platform e-dagang global, mengukuhkan lagi kedudukan mereka dalam pasaran e-dagang rentas sempadan.

PENTING
1) Sertai Group Whatsapp Suara Merdeka klik dan;
2) Ikuti Suara Merdeka di Facebook, Twitter, Instagram serta TikTok!
Show More

Borhan Abu Samah

Ketua Pengarang Suara Merdeka. Menjadi wartawan sejak 1993 dan pernah bertugas sebagai Pengarang Berita di Utusan Malaysia dan Utusan Malaysia 2.0. Koresponden Utusan Luar Negara di Jakarta. Pernah bertugas sebagai Ketua Biro Utusan Malaysia di Sarawak.

Related Articles

Back to top button