Industri automotif kekurangan tenaga kerja
KUALA LUMPUR: Industri pembuatan automotif Malaysia menghadapi kekurangan pekerja yang teruk dan ini boleh menjejaskan ekosistem pembuatan automotif negara (NAM) jika tidak diselesaikan segera.
Presiden Persatuan Vendor Proton Wan Mohamed Wan Embong berkata ekosistem itu mungkin runtuh dengan kehilangan lebih 500,000 pekerjaan dan menghapuskan sehingga 4.5% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) negara jika isu tenaga kerja dalam industri tidak ditangani segera.
“Malaysia sepatutnya membenarkan pengambilan pekerja asing tanpa sebarang penangguhan lagi dan menurunkan kos penentukuran semula untuk kira-kira tiga hingga lima juta pekerja pendatang tanpa izin di negara ini bagi menangani kekurangan itu,” katanya.
Beliau berkata kos semasa warga asing tanpa izin, pada RM4,500 seorang, adalah sangat mahal, terutamanya apabila syarikat itu sedang bergelut untuk pulih daripada pandemik Covid-19, penutupan dan juga banjir kilat baru-baru ini.
Wan Mohamed berkata pengambilan pekerja asing oleh ekosistem pembuatan automotif tidak merampas peluang pekerjaan penduduk tempatan kerana industri telah banyak berusaha untuk mengambil pekerja tempatan walaupun kebanyakan mereka sering meletak jawatan dalam tempoh enam hingga 12 bulan selepas pengambilan pekerja.
“Kita mesti faham bahawa kekurangan buruh yang teruk menjejaskan pemulihan ekonomi industri automotif, menyebabkan terhenti dan kurang pengeluaran di pengeluar peralatan asal.
“Pada masa ini, peniaga tidak mempunyai pekerja yang mencukupi. Apabila mereka tidak dapat menghasilkan bahagian, vendor lain turut terjejas. Oleh itu, pengeluaran tidak boleh bergerak mengikut sasaran.
Katanya, keadaan itu menyebabkan ramai pembeli kereta menunggu lebih lama untuk penghantaran kenderaan mereka. Tempoh menunggu sehingga empat bulan.
Disebabkan kekurangan buruh, beliau berkata kos tenaga kerja juga meningkat daripada RM80 sehari tahun lepas kepada RM125 sehari, mengakibatkan perolehan yang tinggi atau pembaziran yang lebih tinggi.
Sementara itu, Presiden Persatuan Pembekal Perodua Musa Zahidin Ahmad Zaidee berkata industri itu telah dilengkapi dengan kemudahan latihan untuk rakyat khususnya untuk penduduk tempatan.
Malangnya, ramai daripada mereka berhenti dalam masa beberapa bulan, menyebabkan vendor menghadapi cabaran dalam meningkatkan kemahiran dan meningkatkan pengeluaran untuk memenuhi permintaan.
“Kita juga harus ingat bahawa pekerja asing tidak murah kerana ia menjadi mahal dengan perbelanjaan penginapan, levi dan permit.
“Inilah sebabnya pengesahan pendatang asing tanpa izin adalah penting,” katanya.
Beliau berkata industri pembuatan automotif memerlukan operasi 100% untuk membina sebuah kereta, yang akan mempunyai 20,000 hingga 25,000 bahagian keseluruhannya.
“Walaupun 0.1% daripada pembekal tidak dapat beroperasi, seluruh barisan beberapa ribu orang tidak dapat membaiki kereta. Ini adalah isu serius yang kita hadapi sekarang.”
Selain kekurangan tenaga kerja, Wan Mohamed berkata ramai peniaga juga menghadapi kekurangan modal untuk beroperasi dengan cekap berikutan krisis ekonomi, kesihatan dan alam sekitar yang berpanjangan akibat Covid-19, banjir kilat dan kejatuhan nilai ringgit terutama dalam tempoh setahun lepas. .
“Mereka ini menghadapi hasil yang lebih rendah disebabkan gangguan rantaian bekalan yang berterusan dan pemberhentian operasi akibat wabak dan kekurangan bahan mentah.”
Beliau mencadangkan kerajaan mempertimbangkan pemberian pinjaman mudah RM250 juta pada kadar faedah kurang daripada 2% kepada semua vendor yang memerlukan untuk terus beroperasi dan menyelamatkan keseluruhan ekosistem.