Malaysia Airlines berada dalam kedudukan kukuh harungi badai
MALAYSIA Airlines Bhd, unit syarikat penerbangan Malaysia Aviation Group (MAG), yakin bahawa penstrukturan semula yang bermula pada 2020 akan membantunya mengharungi badai industri.
Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan Malaysia Airlines Kapten Izham Ismail berkata syarikat penerbangan nasional itu menyaksikan halangan kuat dalam bentuk harga bahan api yang tinggi dan kadar faedah.
“Namun begitu, baki tunai yang kita hasilkan tahun lalu dan sekarang sepatutnya mampu membantu kita untuk mengharungi kegawatan ekonomi.
“Kami sangat menyedari bahawa terdapat potensi kemelesetan yang akan berlaku. Tetapi walaupun keadaan baik, kami perlu mengumpul wang tunai,” kata Izham dalam temu bual di luar mesyuarat agung tahunan Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) ke-78 dan Sidang Kemuncak Pengangkutan Udara Dunia di sini minggu lepas.
“Kami berada dalam kedudukan tunai yang sangat kukuh. Malaysia Airlines telah melalui penstrukturan semula pada 2020 yang sarat dengan perjalanannya yang mencabar selama dua dekad yang lalu.
Izham berkata penstrukturannya adalah berdasarkan senario terburuk dengan andaian pemulihan perjalanan udara hanya akan bermula pada suku pertama 2024.
Beliau berkata selain kedudukan tunai yang kukuh, syarikat penerbangan nasional itu memberi tumpuan untuk mengekalkan ketangkasan struktur kosnya dan kekal bijak untuk membuang kapasiti hanya dalam pasaran atau destinasi yang menguntungkan.
“Kami tidak lagi buta. Pada masa itu orang hanya membuang kapasiti ke pasaran. Hari ini, kami sangat berhati-hati. Beberapa syarikat penerbangan telah meningkatkan kapasiti mereka kepada 60-70 peratus setakat hari ini.”
“Tetapi Malaysia Airlines sangat berhati-hati. Kami yakin pada masa depan. Kami sentiasa memerhatikan kelemahan. Itulah sebabnya kapasiti kami hari ini hanya 50 peratus dan kami akan meningkatkan (kapasiti) pada suku keempat 2022 kepada 76 peratus berbanding 2019,” tambah Izham.
Beliau juga menyatakan bahawa Malaysia Airlines setakat ini hanya mengambil satu pertiga daripada RM3.6 bilion modal baharu yang disuntik ke dalam syarikat induk syarikat penerbangan itu, MAG.
Pada Februari 2021, Khazanah Nasional Bhd komited untuk menyuntik modal baharu ke dalam MAG bagi membiayai perniagaan kumpulan itu sehingga 2025.
“Kini, organisasi itu cekap dan tangkas. Untuk membuktikan itu, hutang kami kepada Ebitda telah bertambah baik sebanyak 43 peratus. Nisbah hutang kepada ekuiti sebelum ini ialah 75 peratus. Kini ia telah meningkat kepada 35 peratus dan telah meletakkan struktur organisasi yang kukuh untuk masa depan.”
“Kami 18 peratus mendahului belanjawan kami pada suku pertama 2021. Ebitda telah bertukar positif. Tidak dinafikan, untung dan rugi berada dalam wilayah negatif. Suku pertama tahun ini, kami 23 peratus mendahului belanjawan kami dan kami positif tunai sejak Oktober tahun lalu,” kata Izham.
Sementara itu, Izham berkata lembaga pengarah Malaysia Airlines sangat aktif dalam memastikan pasukan pengurusan terus berusaha ke arah kejayaannya.
“Tugas utama mereka adalah mencabar pasukan pengurusan, memastikan pelan strategik kalis peluru. Mereka bukan ahli lembaga yang hanya menyokong dan menandatangani.
“Perbualan saya dengan lembaga saya sangat sukar dan paling penting, kumpulan individu ini membawa kebijaksanaan kepada saya sebagai CEO kumpulan,” katanya.
Izham berkata ahli lembaga pengarah membawa nilai dan pengalaman penting dalam pelbagai bidang, termasuk bahan api, pelaburan, perakaunan dan kemampanan.
“Lembaga pengarah bekerjasama dengan saya untuk memacu organisasi ini ke hadapan. Jika anda katakan Malaysia Airlines santai, kini tidak lagi,” tambahnya.