Proton akan memperkenalkan tiga model baharu menjelang 2024
PROTON Holdings Bhd merancang untuk memperkenalkan tiga model kereta baharu antara sekarang hingga 2024.
Pengeluar kereta nasional itu juga mengesahkan bahawa ia akan menyertai perlumbaan kenderaan elektrik (EV), membayangkan bahawa EV akan menjadi salah satu daripada tiga model baharu.
Proton, di bawah pengurusan Kumpulan Geely setakat ini telah melancarkan dua kenderaan serba baharu iaitu kenderaan utiliti sukan (SUV) X70 dan SUV X50 yang lebih kecil.
Syarikat itu masih belum memperkenalkan sedan serba baharu dengan bantuan ibu bapanya dari China, walaupun terdapat khabar angin yang kononnya Proton S50 boleh menjadi antara tiga model baharu yang dirancang.
Sementara itu, barisan pemasangan enjin adalah sebahagian daripada RM1.8 bilion yang diperuntukkan oleh Proton untuk menaik taraf kemudahannya di sini.
Tiga silinder 1.5 TGDI dipasang (enjin Suntikan Terus Petrol Turbo yang memenangi anugerah Geely). Ia merupakan yang pertama di luar China.
Pada masa ini, 72 alat ganti yang dibekalkan oleh Malaysia dan empat vendor Asean digunakan dalam pemasangan enjin baharu itu, yang mana ia dan variannya telah digunakan dalam lebih 750,000 kenderaan yang dijual di seluruh dunia.
Dilengkapi sepenuhnya oleh 202 pekerja Malaysia, barisan pemasangan meliputi kawasan seluas 18,000 meter persegi dan mempunyai kapasiti maksimum semasa 180,000 enjin apabila berjalan pada tiga syif.
“Barisan pemasangan enjin baharu Proton mempamerkan syarikat itu mengotakan janjinya kepada pemegang kepentingannya,” kata timbalan ketua pegawai eksekutif Proton Roslan Abdullah.
“Salah satu komitmen kami adalah untuk melabur dalam industri automotif Malaysia dari segi kewangan dan melalui pengenalan komponen teknologi tinggi baharu apabila perjanjian dibuat untuk bekerjasama dengan Geely pada 2017.
“Barisan pemasangan baharu melakukan sambil memberi Proton jalan untuk menarik dan membangunkan bakat muda yang akan membantu memacu industri automotif dan syarikat ke masa hadapan,” tambah Roslan.
Barisan pemasangan 1.5 TGDI dibina menggunakan etos IR 4.0 yang menampilkan tahap automasi yang tinggi untuk meningkatkan produktiviti. Ia mempunyai 88 stesen terdiri daripada 17 stesen automatik, 15 separa automatik dan 56 stesen manual.
Ia berjalan pada sistem penghantar yang bersih dan tahan lama yang dikatakan lebih murah untuk beroperasi daripada yang menggunakan rantai.
Ia ditempatkan dalam persekitaran bersih terkawal iklim yang mempunyai stesen anti-statik untuk membolehkan pelepasan elektrik statik untuk melindungi komponen elektronik berteknologi tinggi yang digunakan.
Semua pekerja di barisan pemasangan telah menjalani latihan yang meluas dengan Geely serta pembekal mesin yang digunakan termasuk: ABB, COMAU, FEV China, FEV India, WiBeda dan Hangxin.
Teknologi Internet of Things (IOT) telah digunakan dalam bentuk alat penangkapan dan analisis data yang intensif bertujuan untuk memastikan standard kualiti yang diperlukan dipenuhi dan dikekalkan.
Selain itu, 207 kawalan Error Mistake Proofing (EMP) dan 34 kamera resolusi tinggi pintar telah dipasang pada talian untuk mengelakkan kecacatan proses dan pemasangan serta mengurangkan masa henti dengan 100 peratus keupayaan pengesanan kecacatan masa nyata.
“Kualiti adalah keutamaan utama di barisan pemasangan enjin baharu kami. Kami tidak meninggalkan apa-apa peluang kerana kami perlu menunjukkan kepada rakyat Malaysia bahawa Proton mampu membina produk berkualiti tinggi yang boleh dipercayai.
“Kami juga bekerjasama rapat dengan rakan sejawatan kami di Geely untuk menyelesaikan masalah dan berkongsi amalan terbaik dalam usaha kami untuk menghasilkan enjin bertaraf dunia selain daripada langkah pemantauan kualiti yang digunakan pada barisan pemasangan,” tambah Roslan.