Ibu bapa beli 50 kipas untuk sekolah guna duit sendiri
PETALING JAYA: Bosan dengan ketidakupayaan jabatan pendidikan, sekumpulan ibu bapa telah menggunakan wang mereka sendiri untuk membeli 50 kipas berdiri bagi membantu menyejukkan bilik darjah anak-anak mereka yang panas dan sesak.
Persatuan ibu bapa dan guru (PIBG) membelanjakan RM8,000 untuk peminat ditempatkan di 20 bilik darjah kerana mereka sudah cukup menunggu jawapan daripada jabatan pendidikan yang didakwa tidak melakukan usaha untuk menyelesaikan masalah itu.
“Pelajar telah mengadu kepada ibu bapa tentang ketidakselesaan mereka dan betapa sesak dan panas bilik darjah mereka. Kami pergi sendiri untuk menyemak perkara ini dan mendapati dakwaan itu benar,” kata ibu bapa tersebut.
“Kipas siling tidak berkesan sama sekali. Jadi dengan membeli kipas berdiri memberi banyak perbezaan,” katanya yang meminta dia tidak dinamakan kerana bimbang tindakan hukuman oleh pihak berkuasa. Sekolah ini terletak di Lembah Klang.
Beliau berkata PIBG kesal kerana pejabat pendidikan daerah tidak mengendahkan masalah itu walaupun telah diberitahu beberapa kali.
“Guru besar dan guru mengucapkan terima kasih kepada PIBG atas bantuan besar ini kerana mereka mengatakan terdapat terlalu banyak prosedur birokrasi yang terlibat untuk mendapatkan pihak berkuasa pendidikan menyelesaikan masalah ini,” katanya.
Bagaimanapun, jurucakap itu berkata masalah bilik darjah yang hangat dan sesak hanyalah satu daripada banyak isu lain yang tidak dapat diselesaikan yang menjejaskan pelajar dan guru di sekolah itu.
“Ketiadaan ruang untuk meletak kereta menjadi masalah utama sehingga memaksa guru meletak kenderaan di luar sekolah. Kelasnya terlalu besar, dengan kira-kira 40 hingga 50 murid untuk satu kelas.
“Guru terlalu takut untuk bersuara seolah-olah pegawai pendidikan daerah datang mencari mereka. Dan sebagai kakitangan kerajaan, mereka tidak boleh bercakap dengan media,” katanya.
Beliau berkata sekolah itu dibina pada 2002 dan enrolmen semakin meningkat tetapi sekolah itu tidak dilanjutkan atau dinaik taraf sejak penubuhannya.
Beliau mendakwa bahawa pegawai pendidikan tidak melawat sekolah itu untuk mengetahui masalah di lapangan, dan telah membenarkan lebih ramai murid didaftarkan di sekolah itu tanpa bersusah payah untuk mengetahui sama ada sekolah itu dapat mengatasinya.