Kos projek RTS Link dianggar meningkat 29.9% kepada RM5.24bil
Anggaran kos projek infrastruktur Rapid Transit System Link (RTS Link) meningkat 29.9 peratus atau RM1.20 bilion kepada RM5.24 bilion setakat 31 Dis 2023, berbanding anggaran kos asal RM4.03 bilion pada Januari 2018 .
Menurut laporan Ketua Audit Negara 2024, peningkatan itu sebahagiannya disebabkan oleh pengembangan skop kerja depoh daripada penyelenggaraan ringan kepada berat, kontrak baharu untuk skim lencongan lalu lintas, dan pembinaan kompleks kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ). .
Kerja infrastruktur tambahan untuk fasa ikonik dan struktur jejambat estetik, kos perolehan tanah tambahan, dan kos infrastruktur tambahan untuk pembinaan kemudahan tempat letak kereta dan cerucuk tambahan di kompleks CIQ turut menyumbang kepada peningkatan kos.
Menurut laporan itu, peruntukan kerajaan untuk projek Transit Aliran Massa Lembah Klang dan projek RTS Link telah digunakan untuk projek infrastruktur awam yang diluluskan.
“Bagaimanapun, kenaikan kos projek boleh menjejaskan kedudukan kewangan kerajaan semasa,” katanya.
Pautan RTS ialah sistem transit pantas rentas sempadan 4km yang menghubungkan Malaysia dengan Singapura. Ia terdiri daripada dua stesen: stesen Bukit Chagar di Johor Bahru dan stesen Woodlands North di Singapura.
Menurut pemaju projek dan pemilik aset Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp), kenaikan kos projek tidak dapat dielakkan berikutan impak pandemik Covid-19, yang membawa kepada kenaikan harga bahan mentah di seluruh dunia.
Terdapat juga perubahan dalam skop kerja untuk memastikan penyelesaian trafik yang holistik, serta kos pengambilan tanah.
Pada 24 Julai 2020, kerajaan bersetuju membiayai pembangunan projek RTS Link melalui peruntukan perbelanjaan pembangunan melalui kementerian pengangkutan. – SM