EkonomiNasional

IJN pertingkat usaha digitakjan penjagaan kesihatan

Institut Jantung Negara (IJN) teru meningkatkan usaha mendigitalkan penjagaan kesihatan.

Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Datuk Dr. Aizai Azan Abdul Rahim berkata, pusat itu mempunyai beberapa inisiatif pendigitalan termasuk pelaksanaan sistem Rekod Perubatan Elektronik (EMR).

“Ini adalah sebahagian daripada usaha kami dalam transformasi ‘sistem maklumat menyeluruh’, yang pada asasnya memerlukan penggunaan penyelesaian kesihatan digital di mana mungkin untuk memudahkan proses kami serta membantu pesakit menguruskan kesihatan mereka sendiri dengan lebih baik,” katanya.

Beliau menambah bahawa pendigitalan pusat itu. usaha juga akan menyokong matlamat jangka panjang kerajaan untuk memasuki Revolusi Perindustrian Keempat (4IR).

Sistem EMR IJN dijadualkan dilancarkan pada suku ketiga 2022.


Dr. Aizai Azan sebelum ini mendedahkan rancangan pendigitalan IJN dalam forum maya mengenai teknologi kesihatan yang diadakan hari ini bertajuk Kesihatan Digital: Bagaimana Teknologi Boleh Membantu Pesakit.

Forum itu dianjurkan bersama oleh IJN dan CaringUp Malaysia bagi meneroka cara sistem maklumat dipacu data boleh membantu memberi manfaat kepada kedua-dua profesional penjagaan kesihatan dan juga pesakit.

Antara penceramah yang ditampilkan termasuk Perunding Kanan Pakar Bedah Kardiothorasik IJN Prof. Datuk Dr. Azhari Yakub; IJN’s Director of Clinical Research Datuk Dr Suhaini Kadiman; Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CaringUp Pervaiz Gul; dan Ketua Pegawai Pemasaran dan Operasi Microsoft Malaysia Azizah Ali.

Dalam sesinya, Dr Azhari berkongsi perspektifnya mengenai cabaran semasa yang dihadapi oleh sektor perubatan, khususnya mengenai isu ketidakpatuhan ubat.

Ketidakpatuhan ubat, yang merujuk kepada apabila pesakit tidak mengikut pelan rawatan yang ditetapkan, dilihat sebagai isu global yang serius. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), hampir separuh daripada pesakit yang menghidap penyakit kronik tidak mengambil ubat atau rawatan mereka seperti yang ditetapkan — angka yang dianggarkan lebih tinggi dalam kalangan mereka di negara membangun.

Dr. Azhari berkata bagi pesakit yang mempunyai pelbagai masalah kesihatan khususnya, mematuhi pelan rawatan adalah penting untuk mengawal penyakit mereka.

“Kajian 2021 mendapati bahawa kira-kira 50 hingga 60% pesakit yang menghidap penyakit kronik mempunyai ubat yang tidak digunakan di rumah, dengan punca utama mereka tidak mengambil ubat mereka seperti yang ditetapkan,” tambahnya.

Dr. Suhaini dalam pada itu menyentuh tentang kesan yang lebih luas daripada ketidakpatuhan ubat terhadap kesejahteraan pesakit, kesan terhadap keberkesanan rawatan mereka, serta kepada ekonomi dan juga alam sekitar. Beliau menjelaskan bahawa apabila ubat-ubatan yang tidak digunakan ditemui di antara sampah rumah, atau akhirnya mencemarkan alam sekitar, ia menandakan isu yang serius.

“Ubat yang tidak digunakan juga merupakan pembaziran kewangan untuk perbelanjaan kesihatan awam. Itulah sebabnya IJN berminat untuk mencari penyelesaian yang akan memberi manfaat kepada sektor penjagaan kesihatan Malaysia secara keseluruhan, serta meningkatkan kesejahteraan rakyat Malaysia yang menghidap penyakit kronik,” katanya.

Salah satu cara IJN melakukan ini adalah melalui kerjasama baharu dengan CaringUp Malaysia untuk memperkenalkan aplikasi mudah alih baharu bernama CareAide. CareAide ialah platform pematuhan pertama seumpamanya di Asia untuk membantu meningkatkan ketidakpatuhan ubat.

Memandangkan pematuhan ubat melibatkan perubahan tingkah laku untuk menangani ketidakpatuhan yang disengajakan dan tidak disengajakan, CareAide telah dicipta dengan ciri untuk menangani isu tersebut dengan membenarkan campur tangan oleh ahli keluarga.

Berdasarkan kajian yang dijalankan, CaringUp mendapati keluarga memainkan peranan penting dalam penjagaan kesihatan seseorang pesakit. Platform ini juga menggunakan gabungan ciri yang direka untuk membantu pesakit mematuhi rawatan mereka yang ditetapkan, termasuk makluman kalendar yang diperibadikan, perkongsian maklumat mudah dengan penjaga dan doktor, serta fungsi penjadualan. Selain itu, CareAide menggunakan gamifikasi dan ganjaran untuk penjaga dan ahli keluarga untuk memacu perubahan positif dalam hidup mereka.

Dalam pembentangannya, Pervaiz berkongsi bahawa aplikasi mudah alih mempunyai potensi untuk meningkatkan pematuhan ubat secara drastik.

“Di Amerika Syarikat, pesakit yang sebelum ini hanya mempunyai 30 hingga 40% pematuhan terhadap ubat mencapai 80% melalui kemudahan menguruskan pelan rawatan mereka dengan bantuan aplikasi. Kami percaya bahawa kami juga boleh meningkatkan hasil pesakit di sini di Malaysia, dengan tambahan ciri penyetempatan yang lebih sesuai dengan budaya dan norma tempatan,” katanya. Ciri unik aplikasi mudah alih, CareAide ialah ia akan membolehkan ahli keluarga dan penjaga memantau pematuhan ubat pesakit dari jauh.

Sementara itu, Azizah menawarkan gambaran keseluruhan tentang cara syarikat teknologi itu membantu penyedia penjagaan kesihatan menggunakan alat digital, termasuk di pusat seperti IJN. “Apabila menyentuh industri penjagaan kesihatan, kami mahu memperkasakan orang ramai dan organisasi untuk menangani cabaran yang mereka hadapi dengan memanfaatkan kuasa teknologi. – SM

(Visited 44 times, 2 visits today)

Show More

Wartawan SuaraMerdeka

Penulis adalah bekas wartawan Utusan Melayu (M) Berhad.

Related Articles

Baca Juga Artikel ini
Close
Back to top button