Ekonomi

DC Healthcare rekod 89 peratus pertumbuhan hasil suku pertama 2025

DC Healthcare Holdings Berhad (“DC Healthcare” atau “Kumpulan“), penyedia perkhidmatan estetik perubatan yang mengkhusus dalam penyediaan prosedur tidak invasif dan invasif minima, hari ini mengumumkan keputusan kewangannya untuk suku pertama berakhir 31 Mac 2025 (“S1 TK2025”). Kumpulan merekodkan hasil sebanyak RM17.90 juta, peningkatan 89% berbanding RM9.45 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya (“S1 TK2024”).

Prestasi yang kukuh didorong terutamanya oleh kadar penebusan yang lebih tinggi untuk perkhidmatan estetik dan kutipan jualan tunai yang lebih baik, disokong oleh minat pengguna yang kukuh dalam rawatan estetik dan mengembangkan kapasiti perkhidmatan. Segmen estetik menyumbang RM14.86 juta, atau 83% daripada jumlah hasil, mewakili peningkatan 104% daripada RM7.27 juta pada S1 TK2024.

Keuntungan kasar juga menyaksikan peningkatan ketara, meningkat kepada RM9.12 juta daripada RM1.22 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas, menekankan kecekapan operasi dan realisasi perkhidmatan yang lebih baik. Sejajar dengan itu, Kumpulan mengurangkan kerugian sebelum cukai (“LBT”) kepada RM0.84 juta, peningkatan ketara daripada kerugian RM7.91 juta yang dicatatkan pada S1 TK2024.

Pada asas suku ke suku, hasil Kumpulan meningkat sebanyak 8%, daripada RM16.61 juta pada S4 TK2024 kepada RM17.90 juta pada S1 TK2025, manakala keuntungan kasar meningkat daripada RM8.21 juta kepada RM9.12 juta, dengan LBT mengecil daripada RM3.24 juta pada suku semasa kepada RM0.84 juta.

Prestasi yang lebih baik ini disebabkan oleh peningkatan berterusan dalam volum rawatan, permintaan yang mampan dan usaha penukaran jualan yang berkesan.

Dr. Chong Tze Sheng, Pengarah Urusan DC Healthcare mengulas, “Kami digalakkan oleh permulaan kukuh untuk TK2025, dengan hasil dan keuntungan kasar menunjukkan peningkatan yang bermakna.

Pertumbuhan ini mencerminkan dedikasi pasukan kami untuk meningkatkan tawaran rawatan, menambah baik pelaksanaan operasi, dan memperluaskan akses pasaran. Kami akan terus mengutamakan keadaan pasaran yang berubah-ubah dan strategik perubahan kedudukan.”

Memandang ke hadapan, DC Healthcare kekal fokus untuk menyampaikan pertumbuhan yang mampan melalui beberapa tonggak strategik.

Kumpulan sedang mengukuhkan ekosistem jenamanya dengan menyepadukan Klinik Dr. Chong, Dr. Chong Slimming, dan NewB Premium Skincare, sambil meluaskan portfolio produk penjagaan kulitnya untuk menguasai bahagian yang lebih besar dalam pasaran estetik dan kesihatan.

Kumpulan juga meningkatkan penglibatan pesakit dengan memperkenalkan analisis kulit berbantukan kecerdasan buatan dan pelan rawatan yang diperibadikan, bertujuan untuk mengoptimumkan hasil rawatan, meningkatkan kualiti perkhidmatan dan memacu pengekalan pelanggan.

Kecekapan operasi kekal sebagai keutamaan teras, dengan program kecekapan seluruh Kumpulan dan pelaksanaan sistem perancangan sumber perusahaan (“ERP”) yang akan datang ditetapkan untuk mengoptimumkan peruntukan inventori, kawalan keputusan dan pemacuan sumber data.

Dengan adanya inisiatif ini, DC Healthcare berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan pasaran estetik dan kesihatan Malaysia yang semakin berkembang serta mengukuhkan kepimpinannya dalam industri. – SM

PENTING
1) Sertai Group Whatsapp Suara Merdeka klik dan;
2) Ikuti Suara Merdeka di Facebook, Twitter, Instagram serta TikTok!
Show More

Wartawan SuaraMerdeka

Penulis adalah bekas wartawan Utusan Melayu (M) Berhad.
Back to top button